شرح وظایف2
شرح وظایف کارشناسان فناوری اطلاعات فصل اول : |
ماده 1 - تهیه و به روز نگاه داشتن ،شناسنامه تجهیزات رایانه ای ، تجهیزات شبکه و تجهیزات مرکز تلفن و شناسنامه نرم افزارهای موجود ،به منظور ساماندهی اطلاعات تجهیزات موجوددر واحدها
تبصره 1 - در حال حاضر شناسنامه ها بصورت کاغذی تهیه شوند و پس از آموزش ،در نرم افزار ICTM وارد گردد
ماده 2 - ارسال گزارش فعالیت های انجام شده ( سخت افزار ،نرم افزار ،شبکه ومخابرات ) در قالب فرم های تدوین شده و دستورالعمل های مدیریت ( قالب فرم ها در سایت مدیریت و سایت سخت افزار ( شبکه رابطین ) موجود می باشد )، بصورت فصلی ( حداکثر تا 20 روز اول فصل بعد ) و سالانه ( تا پایان فروردین ماه سال جدید ) به مدیریت فناوری اطلاعات وارتباطات
ماده 3 - انجام مراحل کارشناسی فنی خرید و تایید فاکتورهای خرید در محدوده سقف مجاز در بخشنامه های ارسال شده از طرف مدیریت خدمات پشتیبانی دانشگاه ( معاملات کوچک ) و خرید طبق لیست تجهیزات مجاز که در سایت سخت افزار موجود می باشد .
ماده 4 - حضور مستمر در جلسات هماهنگی و بازآموزی های برگزار شده توسط مدیریت و در مواقعی که حضور ممکن نیست ،کسب اجازه از مدیریت
ماده 5 - اعلام نیازهای آموزشی به مدیریت و ارتقا سطح علمی و عملی با گرفتن آموزشهای لازم و...
ماده 6 - بازدید از سایتهای خبری ICT جهت به روز نگهداشتن اطلاعات فنی و اطلاع از تکنولوژیهای جدید جهانی
ماده 7 - بازدید مستمر از وب سایت مدیریت فن آوری اطلاعات و واحدهای زیر مجموعه ( مانند سایت سخت افزار http://hw.sums.ac.ir و سایت اینترنت http://internet.sums.ac.ir و سایت مخابرات http://mokhaberat.sums.ac.ir )
فصل دوم : وظایف در حوزه سخت افزار |
ماده 1 - نظارت بر روند خرید تجهیزات رایانه ای :
ماده 1-1 - دریافت یا تکمیل فرم درخواست خرید تجهیزات رایانه ای ( فرم شماره یک )
ماده 2-1 - بررسی کارشناسی علت نیاز خرید تجهیزات رایانه ای و تایید ، یا عدم تایید نیاز
ماده 3-1- تهیه لیست تجهیزات مناسب با نیاز(در صورت تایید نیاز) طبق مشخصات ارائه شده از سوی مدیریت فناوری اطلاعات وارتباطات (فرم شماره 5)
ماده 4-1- تایید فاکتورها از نظر فنی و مطابقت با لیست تجهیزات و بررسی قیمت و اعلام نظر احتمالی در زمینه قیمت ها ( تایید قیمت بر عهده کارپرداز می باشد )
ماده 2 - کنترل فنی تجهیزات خریداری شده از نظر تطبیق با فاکتور های تایید شده ،به صورت زیر :
ماده 1-2 - بررسی فنی قطعات و گارانتی های ارائه شده و مطابقت با لیست تهیه شده وفاکتور تایید شده
ماده 2-2 - الصاق برچسب لیست قطعات داخلی رایانه ها همراه با مشخصات فنی و تاریخ شروع و خاتمه گارانتی قطعات بصورت مشخص برروی رایانه های خریداری شده ( بهتر است توسط شرکت فروشنده انجام گیرد )
ماده 3-2 - تکمیل فرم مخصوص چک لیست سیستم (فرم شماره 6) همراه با توضیحات مربوطه
ماده 4-2 - الصاق برچسب کنترل فنی در پشت کیس
ماده 3 - فرآیند تعمیرات :
ماده 3-1 - نصب سیستم عامل هاونرم افزارهای جانبی ،آنتی ویروس و... بر روی رایانه های موجود در واحد
ماده 2-3 - تشخیص عیوب سخت افزاری سیستم ها و رفع عیب تجهیزات در حد آموزش های داده شده
ماده 3-3 - نظارت بر فرآیند ارسال تجهیزاتی که نیاز به تعمیر دارند ( مانند : چاپگر ) به شرکت های خصوصی وکنترل کیفیت تعمیر تجهیزات
تبصره - نظارت بر فعالیت شرکت های پیمانکار طرف قرارداد از طریق چک لیست های نظارتی
فصل سوم : وظایف در حوزه شبکه |
ماده 1 - نگهداری صحیح از کلیه تجهیزات شبکه اعم از Active و Passive بر اساس استاندارد های فن آوری اطلاعات و ارتباطات
ماده 2 - تهیه مستندات جامع شبکه بر اساس استاندارد مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات
ماده 3 - آگاهی کامل از کاربرد و نحوه عملکرد تجهیزات Active
ماده 4 - آگاهی کامل از نحوه ارتباط مرکز تا ساختمان مرکزی و دسترسی به شبکه اینترانت و اینترنت
ماده 5 - آگاهی کامل از نحوه عیب یابی درونی شبکه و برخورد با مشکلات احتمالی
ماده 6 - حفظ ، نگهداری ، پشتیبانی و عیب یابی از نقطه ابتدایی تا انتهایی شبکه موجود
ماده 7 - مطلع نمودن مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات از هرگونه تغییر ، تحول و نیازها
ماده 8 - عیب یابی و رفع مشکل شبکها ی کلیه سیستمهای کامپیوتری موجود در مرکز مربوطه( IP وکارت شبکه و... )
ماده 9 - آشنایی با سیستم عامل لینوکس و مفاهیم اولیه شبکه Network + ( اختصاصی کارشناسان )
ماده 10 - مطلع بودن از انجام هرگونه عملیات عمرانی و تلاش جهت حفظ و نگهداری تجهیزات شبکه
فصل چهارم : وظایف در حوزه نرم افزار |
ماده 1 - پیگیری و ارائه راهکارهای مناسب جهت رفع مشکلات نرم افزاری و بهبود سیستم
ماده 2 - مشاوره به واحد مربوطه جهت مکانیزه کردن فرایند ها
ماده 3 - هماهنگی با مدیریت فناوری اطلاعات در خصوص عقد قراردادهای پشتیبانی نرم افزارها
ماده 4 - همکاری در تهیه RFP (تهیه ، تنظیم و مستند سازی نیازمند ها انتظارات واحد از نرم افزار مورد تقاضا)
ماده 5 - آشنایی فنی با نرم افزار ها و سخت افزارهای مربوطه ( مانند حضور وغیاب و دستگاه تایمکس ... )
ماده 6 - آگاهی از کلیات (حیطه و نوع فعالیت های تحت پوشش) نرم افزارهای واحد مربوطه جهت پیگیری مناسب تر مسائل مربوطه
ماده 7 - نظارت و پیگیری روند تهیه فایل پشتیبان ( Backup data ) از نرم افزار ها بصورت دوره ای و آرشیو آنها
ماده 8 - تایید اتمام کار پروژه ها و یا فاکتور های نرم افزاری
ماده 9 - مطلع بودن از هر گونه تغییر و تحول نرم افزاری
فصل پنجم : وظایف در حوزه وب سایت |
ماده 1 - آشنایی با نرم افزار ICARUS و آدرس های وب سایت واحد
ماده 2 - بررسی وب سایت های واحدهای مختلف واعلام نظرات به مدیریت فناوری اطلاعات جهت بهتر شدن کیفیت تمامی وب سایت های زیر مجموعه
ماده 3 - آشنایی با استاندارد های تهیه وب سایت ( از طریق بازدید از سایتهای متفاوت )
ماده 4 - به روز نگه داشتن مطالب وب سایت ( اخبار و اطلاعیه و ... )
ماده 5 - نظارت کارشناس IT برروی کار رابط وب سایت ( در صورت متفاوت بودن رابطان )
ماده 6 - نظارت مستقیم بر روی وب سایت واحد خود ،انتقال مشکلات وپیگیری آنها
فصل ششم : وظایف در حوزه HIS |
ماده 1 - نظارت بر آموزش های ارائه شده از طرف شرکت پیمانکار وگزارش اشکالهای احتمالی به کارشناس مسوول آموزش نرم افزار
ماده 2 - همکاری با مدیریت بیمارستان جهت بهتر شدن شرایط کاربری نرم افزار
ماده 3 - نظارت بر فعالیت های شرکت پیمانکار در زمان سرویس های دوره ای و تحویل گرفتن قطعات داغی
ماده 4 - نظارت بر تهیه گزارش های HIS توسط سوپروایزرها هر 15 روز و ارسال آنها بصورت فصلی
فصل هفتم : وظایف در حوزه اتوماسیون اداری |
ماده 1 - آگاهی کامل از تنظیمات نرم افزار اتوماسیون اداری
ماده 2 - آشنایی کاربردی با سیستم اتوماسیون اداری جهت آموزش نرم افزار و رفع اشکال به کاربران شاغل در آن واحد
ماده 3 - اطلاع رسانی از وضعیت سیستم اتومسیون اداری و کاربران ( فعال - تغییر سمت و ....) در آن مرکز
فصل هشتم : وظایف در حوزه اینترنت |
ماده 1 - آشنایی با نحوه ساختن VPN و Dial-up و استفاده از امکانات اینترنت FTP,FTP2 ، حجم down Load و نرم افزارهای جانبی
ماده 2 - شناسایی error های سیستم جهت اتصال به اینترنت
ماده 3 - راهنمایی کاربران واحدها جهت گرفتن اشتراک اداری وتایید نیاز فرم درخواست ویا شخصیو یااشتراک خطوط ADSL
تبصره – موارد فوق در سایت اینترنت توضیح داده شده است .
ماده 4 - شناخت وآشنایی با میزان پهنای باند در دانشگاه و ارائه مشکلات این حوزه به کاربران واحد خود
فصل نهم : وظایف در حوزه مخابرات |
ماده1 - آشنایی با نرم افزار مرکز تلفن و نحوه ارتباط سیستم رایانه با مرکز تلفن ( مراکز تلفن دارای رایانه (
ماده 2 - تهیة نرم افزار مرکز تلفن بصورت Backup ( از طریق مخابرات دانشگاه ) جهت استفاده در مواقع ضروری ) مراکز تلفن دارای رایانه )
ماده 3 - تهیه کیس رزرو برای مرکز تلفن و جایگزینی در مواقع ضروری( مراکز تلفن دارای رایانه )
ماده 4 - آشنایی با عملکرد کلید های کنسول مرکز تلفن ( مراکز فاقد رایانه )
ماده 5 - آموزش دستگاه مبدل IP ( Voip ) جهت آشنایی با قابلیتهای دستگاه و تسلط کافی بر نحوة عملکرد صحیح دستگاه و عیب یابی آن
ماده 6 - نظارت روزانه بر عملکرد صحیح دستگاه Voip و رفع عیوب احتمالی
ماده 7 - نظارت بر صحت عملکرد ups و باطریهای مرکز تلفن